Aanleveren

Gimme, gimme, gimme!

     

Bel ons! Dat is eigenlijk altijd het beste idee.

Verschillende montagepaketten, exotische cameras, uitheemse codecs, verschillende eindbestemmingen; Geen workflow is dezelfde. Voor het aanleveren van materiaal is het dan ook het verstandigst contact met ons op te nemen. Liefst zo vroeg mogelijk in het productieproces. Zo wordt het mooier, en makkelijker! Vind je bellen stom, dan hieronder toch wat vuistregels;


  • AUDIO Embedded AAF (of evt OMF) met 75 frames overlengte. (monteer je in FCPX? Neem dan even contact op, komt ook goed)
  • VIDEO (t.b.v. Pro Tools) Het liefst één van de volgende formaten. MXF op1A, MXF OP Atom, MXF DNxHD, Quicktime Prores 422, Quicktime Prores proxy, Quicktime Prores LT, Quicktime DNxHD. Ook prima is een H264 .mov of mp4-tje, als die bijvoorbeeld al voor handen is. Die zetten we zo om. Als er ook video voor kleurcorrectie wordt aangeleverd, is die vaak prima geschikt om ook te gebruiken als afkijk in de protools. Tenzij er in de te kleuren video vormgeving is weggelaten die sounddesign nodig heeft, dan moet er wel een aparte export mèt vormgeving worden gemaakt.

Eigenlijk is de regel; blijf zo dicht mogelijk bij de bron. Dat betekent in de meeste gevallen; zo hoog mogelijk inladen, en dan een mixdown van de tijdlijn in de codec waarin het materiaal is ingeladen. Vaak loont het de moeite om, zeker als er in log gedraaid wordt, te werken met 10 bit materiaal. Dat kan in de native camera codec (bijvoorbeeld XAVC), of in een hoge bitrate intermediate codec, zoals Prores422(HQ) of DNxHD185X. Als dit 10 bit materiaal in bijvoorbeeld XDCAM 50 mbit codec wordt ingeladen verlies je twee bits en kan er in verloopjes lelijke banding optreden. En dat is zonde. Voor kleurcorrectie video graag aanleveren zonder vormgevingselementen / titels.  Deze worden na de kleurcorrectie weer toegevoegd aan het beeld, omdat ze anders worden meegekleurd.

  • VIDEO vanuit AVID DNxHD 120/185(X) MXF 1920×1080 Mixdown MXF op1A (Let op; als het bronmateriaal DNxHD graag als DNxHD houden!)
  • VIDEO vanuit Premiere/FCP Prores 422 HQ 1920×1080 Prores 422
  • AUDIO (voor het plezier van de colorist) Mixdown Stereo WAV 48kHz/16 Bit

× Aanleveren gaat het makkelijkst via FTP. Als je nog geen FTP account bij ons hebt, maken we die graag voor je aan. Via wetransfer / dropbox / of het brengen van een harde schijf is natuurlijk ook mogelijk. Die laatste is inclusief koffie. We rekenen niks extra voor FTP of Harddisk transfers, en zelfs niet voor de storage!